In Coaching, Gedrag, Personal training, Voeding

De hype die dry januari heet. En waarom dit onzin is.

 

De meeste goede voornemens sneuvelen in de eerste maand of zelfs al in de eerste paar weken van het nieuwe jaar. Dit komt voornamelijk omdat goede voornemens onrealistisch zijn en niet gericht op een lange termijn doel, maar op iets tijdelijks.

Neem dry januari. No offence, maar niks is zo kortzichtig als deze hype. Ik weet wat een maand niet drinken met je doet: Je voelt je fitter, je slaapt beter en je zit lekkerder in je vel. Niks mis mee zou je zeggen.

Alleen is er één probleem. Net als bij alle doelen die gesteld worden zit er een einddatum aan en daar gaat het mis. Vandaag is voor veel mensen dry januari voorbij en het is ook nog eens vrijdag. 3x raden wat er gebeurt en hoe al deze mensen zich morgen voelen.

Na vandaag is het merendeel weer terug bij af omdat ze vanavond flink gaan drinken. Als beloning voor een maand niet drinken. Makes sence…

 

Het gebeurt niet alleen bij dry januari

 

Niet alleen met dry januari maar ook met diëten of een sportschema zie ik dit veel om me heen gebeuren. Er wordt overal een einddatum aan gehangen waar we naar toe werken om ons daarna weer terug te laten zakken in de oude gewoontes en er vervolgens niks aan gehad te hebben.

Dat je doelen stelt vind ik een goed idee, maar daag je zelf eens wat meer uit en als je het doel behaald hebt, stel dan een nieuw doel.

Begin eens met het kritisch kijken naar je eigen patronen en gewoontes. Neem daar kleine stappen in vooruit en neem hier eens de tijd voor. Als je vandaag begint en je voelt je over 2 jaar fitter, gezonder en gelukkiger zou je er dan niet aan beginnen? Moet het per se binnen 2 maanden? Stop met de quick fixes en hypes zoals dry januari en focus je op de lange termijn. Je hebt nog een heel leven voor je.

 

En o ja. Ik kan je hier natuurlijk bij helpen 🙂
Stuur me een berichtje via welkom@fitbyfolk.nl of bel me: 0646067854

Recent Posts