personal-trainer-in-amsterdam

Niet alleen het resultaat telt.

We hebben vaak de neiging om alleen maar te kijken naar het resultaat. We stellen doelen zonder dat we er bij na denken hoe we deze doelen gaan bereiken. Doelstellingen zijn niet zo zwart/ wit zoals de meeste mensen ze voordoen.

“ik wil 10 kilo afvallen in 4 maanden”

Deze doelstelling is duidelijk en het geeft aan WAT je wil bereiken. Alleen zegt dit niks over hoe je dit gaat bereiken. Dit is een veel gemaakte fout bij het stellen van bepaalde doelstellingen. Zonder plan zal zo’n doelstelling 99 van de 100 keer niet gehaald worden.

Daarnaast is het koppelen van een einddatum aan een bepaald doel iets wat onnodig veel stress met zich meebrengt. Vaak is deze einddatum ook maar een uit de lucht gegrepen iets. We nemen nogmaals de 10 kilo in 4 maanden als voorbeeld. Waarom zijn die 3 maanden zo belangrijk? Wat gebeurt er nu als je 8 kilo in 4 maanden verliest? Heb je dan gefaald? Ben je dan boos op jezelf? Ga je dan maar weer terug naar het oude omdat je het toch niet gehaald hebt?

We zien dit vaak als falen, maar wat als we het nu allemaal wat positiever gaan bekijken. Sinds je begonnen bent heb je in 3 maanden waarschijnlijk meer gesport en je hebt meer bewogen dan je eerst deed. Je bent gezonder gaan eten en je hebt hoogstwaarschijnlijk een paar oude gewoontes ingewisseld voor nieuwe en betere gewoontes. Heb je dan gefaald omdat je 2 kilo ‘tekort’ komt voor je doel? Ik vind van niet.

Niet wat, maar hoe

Ga nu eens aan de slag met een duidelijk HOE in plaats van alleen maar een WAT. Koppel nu eens geen einddatum aan je doelstelling zodat je ook niet het gevoel hebt dat je faalt. Wees eens blij met wat je hebt en ga eens opzoek naar wat je graag wil.

Wissel ‘slechte’ gewoontes om voor ‘goede’ gewoontes en wees blij met elk stapje die je dichter bij je doelstelling brengt in plaats van alleen maar te benadrukken hoe lang de weg er naartoe nog is. Je maakt jezelf onnodig gek. Je hebt nog een heel leven voor je, dus neem de tijd.